• OPTYK KIERSZNIOWSKI

    jest firmą rodzinną działającą na rynku
    od 1985 roku.

  • OPTYK KIERSZNIOWSKI

    dbamy o Twoje oczy

  • OPTYK KIERSZNIOWSKI

    optyka optometria kontaktologia terapia widzenia

  • OPTYK KIERSZNIOWSKI

    jest firmą rodzinną działającą na rynku
    od 1985 roku.

  • OPTYK KIERSZNIOWSKI

    dbamy o Twoje oczy

  • OPTYK KIERSZNIOWSKI

    optyka Optometria kontaktologia terapia widzenia

  • OPTYK KIERSZNIOWSKI

    jest firmą rodzinną działającą na rynku
    od 1985 roku.

Komputer a wzrok

Komputer a wzrok

Wiele osób pracujących przy komputerze skarży się na zmęczenie oczu, bóle głowy, częste łzawienie, a czasami nawet dwojenie obrazu. W tym trudnym czasie, panującej na świecie pandemii Koronawirusa, gdzie wielu z nas przeniosło swoją pracę do domu i wykonuje ją zdalnie – problemy z widzeniem mogą okazać się jeszcze bardziej dokuczliwe.

Pracując przy komputerze, tablecie, smartfonie, patrząc przez dłuższy czas na bliską odległość , nasze oczy musza ustawić się zbieżnie. Fachowo ten ruch nazywamy ruchem konwergencyjnym. Takie ustawienie oczu wzmaga napięcie, które powoduje zmęczenie, łzawienie, bóle głowy czy problemy z wyraźnym widzeniem .

Zbieżne ustawienie oczu nie jest fizjologicznym stanem. Prawidłowe pozycja gałek ocznych to ustawienie równoległe . W takie pozycji oczy odpoczywają. Ludzie zostali stworzeni do patrzenia na odległość, a rozwój cywilizacji sprawił, że z dekady na dekadę swój wzrok skupiają na coraz mniejszych odległościach.

Dodatkowym problemem jest niebieskie promieniowanie emitowane przez urządzenia elektroniczne, którego działanie może powodować zaburzenie rytmu dobowego, zmęczenie oczu czy bóle głowy.

Większość z nas nie może sobie jednak pozwolić na rezygnację z pracy z bliska. Jak możemy sobie radzić?

Daj oczom odpocząć

Zasada 20/20 mówi o tym, że po każdych 20 minutach pracy z urządzeniem elektronicznym w bliskiej odległości robimy 20 sekund przerwy. W tym czasie patrzymy w dal, jak najdalej jest to możliwe. Oczy ustawiają się równolegle, napięcie mięśniowe spada, soczewka wewnątrz gałkowa zmienia swój kształt – oczy odpoczywają.

Przy częściej występujących dolegliwościach warto jest też wykonywać ćwiczenia wzrokowe usprawniające akomodację (tj. proces przystosowywania się do patrzenia na bliskie odległości) oraz konwergencję. Takie ćwiczenia może zalecić optometrysta podczas wizyty kontrolnej, po pełnym badaniu wzroku .

Stosuj filtry w okularach

Pracując przy komputerze warto zaopatrzyć się w okulary z filtrami neutralizującymi niepożądane działanie światła niebieskiego. Tego typu okulary, pozwalają na znaczącą redukcję zmęczenia, podwyższają kontrast i zapewniają lepsze widzenie. Warto też wiedzieć, że standardowe powłoki antyrefleksyne nie są flitem, chroniącym oczy przy pracy z monitorami, jak utarło się w społeczeństwie.

Nie pracujesz – ogranicz patrzenie na urządzenia elektroniczne

Wielu z nas kończąc pracę, gdy przestajemy patrzeć na monitor komputera, „relaksujemy się” z telefonem czy tabletem. Postarajmy się ograniczać czas spędzany przed urządzeniami elektronicznymi do minimum. Pozwólmy, by nas czas relaksu, był też czasem odpoczynku dla naszego układu wzrokowego.

Regularnie badaj wzrok

Pamiętaj, żeby regularnie badać wzrok. Koniecznie wykonuj badanie optometryczne i okulistyczne przynajmniej raz do roku. Nie bagatelizuj symptomów, które mogą wskazywać na problemy z widzeniem, ponieważ im szybciej reagujemy, tym łatwiej jest nam sobie poradzić z dolegliwościami i ich przyczynami.

Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie.