Dysleksja, optodysleksja – co to takiego?

Optodysleksja – co to takiego ?

 

Przyczyną trudności w nauce pisania i czytania Twojego dziecka mogą być problemy oczne. Optodysleksja to właśnie nic innego jak szereg trudności w nauce pisania i czytania wynikających z zaburzeń układu wzrokowego (np. zaburzona akomodacja czy widzenie obuoczne lub nieskorygowana wada wzroku).
Dzieci mogą nie zgłaszać żadnych problemów z widzeniem, bo najzwyczajniej w świecie nie zdają sobie sprawy, że można widzieć bardziej komfortowo, ostrzej – wyraźniej. Dlatego tak ważna jest tutaj czujność rodziców już od najmłodszych lat życia dziecka. Dziecko najprawdopodobniej nie zgłosi nam żadnego problemu! W takim razie co powinno zaniepokoić rodziców ? Młodsze dzieci  (w wielu przedszkolnym) niechętnie kolorują, często wyjeżdżają poza linię podczas zabawy z kolorowanką, wykazują niechęć do poznawania literek czy próby czytania. Dzieci rozpoczynające naukę w szkole, których może dotyczyć optodysleksja wykazują problemy z pisaniem i czytaniem. Piszą zdecydowanie wolniej od innych dzieci, ich pismo jest mniej wyraźne, literki mniej kształtne, często wykraczające poza linię w zeszycie. Popełniają błędy ortograficzne oraz interpunkcyjne. Przepisywanie z tablicy wiąże się z licznymi błędami, podobnie jak pisanie ze słuchu. Często pomijane są końcówki wyrazów. W zakresie czytania pojawiają się takie problemy jak: zdecydowanie wolniejsze czytanie, niechęć do czytania na głos, pomijanie lub zgadywanie wyrazów, problemy z rozumieniem sensu czytanego tekstu. To właśnie zaburzenia widzenia mogą być przyczyną wspomnianych wyżej objawów. Dzieci z dysfunkcją układu wzrokowego mogą widzieć niewyraźnie, czasami podwójnie,  u niektórych ostre widzenie wymaga maksimum skupienia, którego potem brakuje przy nauce.  Pisanie i czytanie u takiego dziecka wymaga zdecydowanie większego wysiłku aniżeli u rówieśników ze sprawnym układem wzrokowym.
Dziecko z optodyskleksją wykazuje problemy z aktywnością na zajęciach, nie jest skupione podczas lekcji, często w wyniku tego osiąga niższe wyniki w nauce. Mogą pojawiać się także takie objawy jak przechylanie głowy na jedną stronę, zamykanie jednego z oczu, bóle głowy, zmęczenie, problemy z koordynacją wzrokowo-ruchową czy widzeniem przestrzennym.
Jeśli wyżej wymienione objawy pojawiały się u Twojego dziecka, konieczna będzie szczegółowa diagnoza układu wzrokowego. Warto wówczas udać się do dyplomowanego optometrysty, który wykona szereg badań wraz z oceną widzenia obuocznego oraz akomodacji, określi także ewentualnie występującą wadę wzroku, a w razie potrzeby zajmie się treningiem wzrokom – rehabilitacją układu wzrokowego. Należy pamiętać, że często skorygowanie występującej wady wzroku może rozwiązać pojawiające się problemy. Jeśli jednak to nie pomoże warto zdecydować się na terapię wzrokową – czyli szereg ćwiczeń wykonywanych zarówno w domu jak i w gabinetach terapii wzrokowej. Zaangażowanie i systematyczność podczas sesji terapii widzenia może przenieść zaskakujące rezultaty i to w relatywnie niedługim czasie. Oczywiście postępy zależą od rodzaju schorzenia oraz zaangażowania pacjenta w ćwiczenia.
Optodysleksja jest stosunkowo nowym terminem. Wielu rodziców nawet nie zdaje sobie sprawy, że trudności w nauce pisania czy czytania wynikać mogą z zaburzeń układu wzrokowego dziecka. Jako optometryści mamy zatem bardzo ważną rolę w diagnozowaniu tego schorzenia, a także w doborze odpowiednich rozwiązań mających na celu poprawę jakości widzenia Waszych pociech.

Autor

Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie.